Szerző: Karácsonyné Szilágyi Rita, dietetikus, meddőségi-, reprodukciós és örökbefogadási szaktanácsadó

A helytelen életmód, mint rizikófaktor

A meddőségi problémák megjelenéséhez hozzájárulhat a nem megfelelő táplálkozás és a mozgásszegény életmód, ezek hatására ugyanis a hasüregben található, a belső szerveket körbevevő zsigeri zsírok mennyisége megnő, mely elhízáshoz vezet. A zsigeri zsírok számtalan kedvezőtlen folyamat beindítására képesek, többek közt olyan anyagokat választanak ki, amelyek krónikus gyulladást idéznek elő a szervezetben.

Az elhízást tehát alacsony fokú, idült gyulladásos állapot jellemzi. Ez a gyulladás pedig oka, vagy következménye is lehet olyan betegségeknek, mint a szív-és érrendszeri betegségek, a diabétesz, vagy épp a meddőség.

az elhízás meddőséghez vezethet?

Donkin és Barrès tanulmányában rámutat arra, hogy „a kóros spermakép, valamint a férfimeddőség hátterében genetikai és ökológiai okok mellett a helytelen életmód káros következményei állnak. A fokozódó oxidatív stressz mellett (pl. dohányzás, alkoholfogyasztás, légszennyezettség) a nem megfelelő étkezési szokások, az eltolódott makrotápanyag-felvételi arányok, és a mikrotápanyag-hiányok közvetlen kapcsolatba hozhatók a megtermékenyítő képesség csökkenésével.”

Egy másik vizsgálat eredményei szerint az elhízott nők és férfiak esetében (BMI30 kg/m2 fölött), valamint az alacsony testtömegindexű nőknél (BMI 20 kg/m2 alatt) nagyobb a meddőség kockázata. Az étrend és a BMI befolyásolja az eredményeket a meddőség klinikai kezelése során. A magas telítetlen zsír, teljeskiőrlésű gabona, zöldség és halfogyasztás esetén javult a termékenység mind a nők, mind a férfiak körében.

Hogyan táplálkozzunk egészségesen?

Ha részletesen szeretnél tájékozódni ebben a témában, akkor az okostanyer.hu -t ajánlom. Ez a magyarországi táplálkozási ajánlást bemutató oldal jó segítség az alapok elsajátításához. Ha úgy érzed, további segítségre van szükséged, vagy egyéb egészségügyi problémád miatt bonyolultabb az étrend összeállítása, akkor fordulj dietetikushoz!

Az egészséges táplálkozás alapelvei a következők:

  • Legjobb választás a víz (kb. 2-3 l/nap)

  • Napi ajánlott zöldség/gyümölcs mennyiség 400g.

  • Javasolt napi fél liter tejet, vagy ennek megfelelő tejterméket fogyasztani a megfelelő kalcium bevitel érdekében

  • Minden nap fogyasszunk teljesértékű gabonát

  • Állati eredetű fehérje (hús, hal, tojás, tej és tejtermékek) szerepeljen minden főétkezéskor. Halfogyasztás legalább heti 1x ajánlott

  • A zsiradékokat mértékletesen, változatosan használjuk, részesítsük előnyben a zsírszegény konyhatechnikákat.

  • Használjunk kevesebb sót, hozzáadott cukrot.

  • A hazai, friss, idényjellegű, iparilag nem vagy minél kevésbé feldolgozott termékek előnyben részesítendők

  • Rendszeres, napi ötszöri, változatos táplálkozás, az étkezések között 4 óránál több ne teljen el. Vagyis a „többször kevesebb” elve érvényesüljön